Obezite Cerrahisi Hakkında Güncel Makaleler (Haziran 2020)

Yayın Tarihi: 20/06/2020

Tüp mide ameliyatından sonra rutin kaçak testi gerekli mi?

Yapılan yeni çalışmalara göre, tüp mide ameliyatından sonra komplikasyonları ve özellikle de kaçağı saptamak için rutin mide grafisi çekilmesi hem faydasız, hem de maliyetleri gereksiz yere yükseltiyor. Ayrıca primer obezite ameliyatı olarak tüp mide ameliyatı yapılan hastalarda iki günlük yatışı içeren fast-track ptorokollerinin uygulanması, ameliyat sonrası komplikasyonları veya başarıyı etkilemeden maliyetleri düşürüyor. (Kaynak: https://bmcresnotes.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13104-020-05060-y#Sec1)

Tüp mide kaçak testi

Obezite cerrahisinden sonra trokar yerlerinin dikilmesi fıtığı önler mi?

Güncel bir çalışmaya göre, trokar yerlerinden gelişen fıtık minimal invaziv cerrahinin gözardı edilen komplikasyonlarından biri ve belirti vermeyen fıtıkların oranı sanıldığından yüksek olabilir. Aynı çalışmaya göre, trokar yerlerinde fasya denen karın katmanının dikilmesinin fıtığa karşı koruyucu bir etkisi yok.

Yara yeri fıtıklarının oluşmasında risk faktörleri olarak yaş, cinsiyet, ameliyat sırasındaki vücut kitle indeksi, cerrahi türü, diyabet, sigara öyküsü, ASA skoru, abdominoplasti, ameliyatın süresi, cerrah ve hastanede kalış süresi etkili bulunmadı. Verilen kilo miktarının çok yüksek olması ise trokar yeri fıtıklarını arttıran bir faktör. (Kaynak: https://link.springer.com/article/10.1007/s11695-020-04400-y)

Mini Gastrik Bypass Roux-en-Y gastrik bypassa göre daha hızlı öğrenilebiliyor!

Çalışmanın sonuçlarına göre, mini gastrik bypass öğrenme eğrisi daha kısa, ortalama 100 vaka. Ve bu dönemde edinilen tecrübe Roux-en-Y yaparken de faydalı olabiliyor. Obezite cerrahisine tüp mide ameliyatı ile başlayan ve yetersiz deneyime sahip cerrahlar için mini gastrik bypass daha kısa öğrenme eğrisi, daha kısa ameliyat süreleri, daha az anastomoz ve kaçak riski, daha düşük internal herni riski ve potansiyel olarak geri dönüştürülebilir ve revize edilebilir olması nedeniyle tercih edilecek ameliyat olabilir. (https://bmcsurg.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12893-020-00697-9)

Diyabette Liraglutid tedavisi pankreatite yol açmıyor!

Diyabet ilaçlarının pankreatite neden olup olmadığı sık sorulan sorulardandır. Yapılan çalışmaya göre, 6 haftalık glukagon benzeri peptid 1 reseptör analogu ilacın pankreas hacmi ve ödemi üzerinde bir etkisi yok. Bunun yanısıra insanlarda ilk defa GLP-1 tabanlı tedavi ile artmış pankreas enzimleri arasındaki potansiyel mekanizma da gösterilmiş oldu. (http://www.bariatricnews.net/node/572)

Covid-19
Coronavirus disease COVID-19 infection medical. New official name for Coronavirus disease named COVID-19, pandemic risk on world map background, vector illustration

Obezite çocuklarda Coronavirus enfeksiyonunu ağırlaştırıyor!

Eğer bir çocuk coronavirus ile enfekte olursa, obezitenin varlığı daha ağır bir hastalık formu gelişmesine yol açıyor. Obezitenin yetişkinlerde Covid-19 için bir risk faktörü olduğu uzun süredir bilinmekteydi. Hastaneye yatırılan çocuklar arasında da obezitenin önde gelen risk faktörü olarak belirmesi ise ilk kez gözlendi. Çocukların çoğu coronavirus enfeksiyonunu çok az belirtiyle veya belirtisiz atlatıyor. Nadir vakalarda hastalık gelişiyor. Ancak obezite hem hastalığın ağırlığını arttıran, hem de mekanik solunum cihazı ihtiyacını çoğaltan bir faktör. (https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2767207?resultClick=1)

Covid-19 sağlıklı insanlarda diyabeti tetikleyebilir!

Yeni bulgular Covid-19’un sağlıklı insanlarda diyabet başlangıcını tetikleyebileceğini ve diyabeti olanlarda ciddi komplikasyonlara neden olabileceğini gösteriyor. Virüsün glukoz metabolizmasını nasıl etkilediği bilinmiyor. Aynı şekilde bu hastalarda akut şeker hastalığı başlangıcının tip 1, tip 2 veya muhtemelen olası bir yeni diyabet formu olduğu da net değil. Öte yandan, diyabet te Covid-19 şiddetinin artması ve ölüm oranlarında artışa yol açıyor. Henüz Covid-19 sonrası gelişen diyabetin sıklığını, kalıcı mı yoksa hastalık iyileştikten sonra düzelen bir durum mu olduğunu bilmiyoruz. (https://covidiab.e-dendrite.com/)

Okullar kapalı kalmaya devam ederse çocukluk obezitesi artacak!

Okullar coronavirus yayılımını durdurmak için kapalı kalmaya devam ederse sadece ABD’de çocukluk çağı obezitesinde % 2.4 veya 1.27 milyon artış bekleniyor. Sağlık otoriteleri günde 60 dk orta-şiddetli fiziksel aktivite önerirken, hareketsiz kalınan sürenin 2 saati geçmemesi gerekiyor. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S209525462030065X)

Covid-19’un obez kişilerdeki mental ve fiziksel sağlığa etkileri

Covid-19 obez insanların kilolarını korumakta zorlanmalarına yol açıyor ve mental sağlıklarını kötü etkiliyor. Coronavirus ölüm riskini arttırdığı bilindiğinden obez ve diyabetli hastaların kendilerini enfeksiyona karşı korumaları ve evde kalmaları daha da önemli. Fakat bu durum aynı zamanda kalp hastalıkları ve diyabet gibi yandaşları olan bu hastaların hem kilolarının, hem de hastalık şiddetinin artmasına yol açıyor.

Obez hastaların yaklaşık % 73’ünün artmış anksiyete, % 84’ünün artmış depresyondan muzdarip oldukları saptandı. Hastaların % 70’i kilo kaybı hedeflerine ulaşmakta zorlandıklarını, % 48’i daha az egzersiz yaptıklarını söylerken, hastaların yarısı sürekli yeme ve % 61’i strese bağlı yeme tariflediler.