Diyabet Cerrahisi (Şeker Ameliyatı)

Diyabet cerrahisi tıp dilinde metabolik cerrahi, halk arasında ise şeker ameliyatı olarak da bilinir. Op. Dr. Murat Üstün İstanbul Bariatric Center’da tip 2 diyabet tedavisinde hastalarımıza önce ameliyat harici tedavileri tavsiye ediyoruz. Bazı durumlarda ise şeker hastalığı yaşam tarzını düzeltmeye dönük tedavilere yanıt vermez. Bu gibi durumlarda diyabet cerrahisi ile şeker hastalığının kontrol altında tutulması sağlanabilmektedir. Bu prosedürler, ilaç, diyet değişiklikleri ve yaşam tarzı değişikliklerine rağmen kan şekerini kontrol altında tutamayanlar için özellikle yararlıdır.

Diyabet Cerrahisi Nedir?

Diyabet cerrahisi, şeker hastalığının kalıcı çözümüne dönük bir tedavi şeklidir. Diyabet ameliyatları ile hastanın kan şekeri seviyesi kontrol altında tutularak ilaçsız veya ilaçlara daha az bağımlı bir şekilde hayatını devam ettirmesi beklenir.

Obezite Cerrahisinden Farkı

Obezite cerrahisinden farklı olarak, diyabet cerrahisi sadece aşırı kiloyu değil, metabolik hastalıkları kontrol etmeye odaklanır. Diyabet cerrahisi metabolik sendrom ameliyatlarını içerir. Ayrıca, eğer hastanın yaşam kalitesi üzerinde önemli bir dezavantaj oluşturuyorsa kilo verme ameliyatını da içerebilir.

Kliniğimiz Türkiye’de diyabet cerrahisi alanında bir çok tedavide öncülük etmektedir. Hastaların kilo vermelerine ve Tip 2 diyabetlerini güvenli ve etkili bir şekilde kontrol altında tutmalarına yardımcı olmaktayız.

Tip 2 Diyabet Hakkında

Tip 2 Diyabet, vücut yeterli insülin üretmediği ve/veya ürettiği insülini etkili bir şekilde kullanamadığı zaman ortaya çıkan kronik bir metabolik bozukluktur. Bu duruma “insülin direnci” denir.

Tedavi edilmezse bu direnç, kalp, böbrekler ve gözler de dahil olmak üzere çeşitli organ ve dokuları olumsuz yönde etkileyebilecek kan şekeri veya şeker seviyelerinin yükselmesine yol açar.

Tip 2 diyabet, insülin üretiminin zamanla devam eden bozulması ile karakterize ilerleyici bir hastalıktır. Kalıcı veya kötüleşen glisemik kontrol, kalp krizi, felç, böbrek yetmezliği, göz hastalığı ve körlük gibi diyabet komplikasyonları riskini artırabilirken, bu da ilaç ihtiyacını arttırmaktadır.

Tip 2 diyabet ayrıca aşağıdakiler gibi çeşitli kardiyo-metabolik bozukluklarla ilişkilidir:

• Obezite
  • Artan kan kolesterolü ve trigliseritler (dislipidemi)
  • Yüksek tansiyon

Tip 2 diyabetin altında yatan kesin nedenler henüz tam olarak anlaşılamamasına rağmen, obezite, diyet, fiziksel aktivite eksikliği, artan yaş, insülin direnci, aile diyabet öyküsü ve etnik köken gibi bir dizi risk faktörü tanımlanmıştır.

Diyabet Cerrahisinin Avantajları

Özellikle morbid obez olan bireylerde cerrahi yöntemin avantajları aşağıdaki şekildedir:

• Kan şekeri seviyelerini ilaçsız bir şekilde normale döndürerek diyabetin hafifletilmesi
  • Veya kan şekeri seviyelerini önemli ölçüde düşürerek şeker hastalığının daha az ilaçla kontrol altına alınması

Diyabetin kontrol altına alınmasına ve kilo kaybına yardımcı olmanın yanı sıra, diyabet cerrahisi hastalara aşağıdaki şekillerde yardımcı olabilir:

• Hiperlipidemi, hipertansiyon ve uyku apnesi gibi metabolik bozuklukları iyileştirmek
  • Kanser oluşmu ihtimalini azaltmak
  • Yaşam süresini uzatmak

Diyabet Cerrahisine Yaklaşımımız

Birçok hasta, ilaç, daha sağlıklı bir diyet ve yaşam tarzı değişiklikleri diyabetlerini kontrol altında tutamadığında – diyabet cerrahisi olarak da bilinen şeker hastalığı ameliyatına yönelir. Op. Dr. Murat Üstün İstanbul Bariatric Center’da:

• Diyabet cerrahisi ile ilgilenen hastaların sağlıklarıyla ilgili hedeflerini dinliyoruz ve mevcut prosedürler hakkında daha fazla bilgi edinmek için doğrudan bilgi veriyoruz.
  • Hastalar ameliyatın gerekli olduğunu düşünse dahi tedavide ameliyata gerek duyulmayacağı kanaatine sahipsek veya genel sağlık durumları ameliyata izin vermiyorsa hastaları ameliyat öncesi tedaviler hakkında bilgilendiriyor ve yönlendiriyoruz.
  • Dahili diyetisyenlik hizmetimiz sayesinde hastalar kendileri için doğru olan diyet seçimlerini yapmalarına da yardımcı oluyoruz.
  • Klinik olarak tedavi süreciyle ilgili gerekli psikolojik desteği sunuyoruz. Ayrıca hastalar diledikleri takdirde ameliyat olmuş veya ameliyat geçirmek üzere olan diğer hastalarla bağlantı kurabilecekleri bir destek grubuna erişebilirler.