Şeker Hastalığından Korunma Yolları!

Yayın Tarihi: 30/07/2019

Daha Fazla Sebze, Daha Az Et, Daha Az Şeker Hastalığı!

Orta yaşlı, daha çok bitkisel ağırlıklı beslenen, semi-vejeteryan veya vejeteryan ve veganlar, daha fazla et, balık, süt ürünü tüketenlere göre daha az Tip 2 diyabete yakalanıyorlar.

Toplamda en yüksek ve en düşük bitki ağırlıklı beslenenler arasında Tip 2 diyabet riski oranı % 23 farkediyor. Üstelik vücut kitle indeksinden bağımsız olarak. Bunlar hastaların 2 ila 28 yıl takip edildiği bir çalışmanın sonuçları.

JAMA Internal Medicine dergisi Haziran 2019 sayısında yayınlanan çalışmada, sebze ağırlıklı beslenmenin Tip 2 diyabetten korunmadaki önemi net olarak ortaya kondu. Et, özellikle de işlenmiş etler daha yüksek diyabet, kalp yetmezliği, kanser, hipertansiyon, inme, hiperlipidemi, kalp krizleri ve ölümle ilişkili.

Medscape Kardiyoloji’deki bir başka makaleye göre ise, sebze ağırlıklı diyet Tip 2 diyabeti düzeltmekte bile etkili. Üstelik, dünyanın gıda sorunu yaşayan bölgelerinde bile bitki ağırlıklı sağlıklı bir diyete ulaşmak nispeten daha kolay. Ete dayanan batı tarzı beslenme bir çok kronik hastalığın artmasındaki esas suçlu gibi görünüyor.

Karbonhidratların tek suçlu olmadığını anlamamız gerekiyor. İşlenmiş veya rafine karbonhidratlar ve şeker inflamasyona ve hastalık gelişimine yol açabilir. Bununla birlikte, sebze ağırlıklı, hayvansal içeriğin azaltıldığı ve sağlıklı tam tahıllı karbonhidratların tüketiminin arttırıldığı bir diyet faydalıdır.

Aynı zamanda tükettiğimiz gıdaların besleyici kalitesi de önemli. Yani her sebze nutrisyonel olarak aynı besleyiciliğe sahip değil. Sebze esaslı diyetler lif, vitamin, mineral,antioksidanlar, fenolik komponentler ve doymamış yağ asidleri içerir. Bunlar insülin direncini azaltır, kan basıncını düşürür, uzun süreli kilo alımını azaltır ve sistemik inflamasyonu düzeltir. Bu etkiler de nihayetinde Tip 2 diyabetin azaltılmasında rol oynar.

Kaynak: JAMA Int Med. Published online July 22, 2019. Abstract.