Gastrik Bypass Ameliyatından Sonra Gözardı Edilen Bir Risk: Anal Bölge Hastalıkları!

Güncel bir çalışmaya göre, her üç bariatrik cerrahi hastasından biri, hemoroid ve kabızlık gibi bir takım anal komplikasyonlar yaşıyor. Bypass ya da modifiye biliopankreatik diversiyon geçiren 137 hastada yapılan araştırmada, hastaların % 37’sinde iyi huylu anal hastalıkların geliştiği saptandı. 51 hastanın 14’ünde komplikasyonlar için ameliyat gerekti. Geriye dönük yapılan çalışma Clinical Obesity dergisinin 2018 yılı 8. sayısında yayınlandı.

Tüm bariatrik cerrahlar bu durumla sık sık karşılaşsa da, bugüne kadar bu konuda yapılmış çok az çalışma vardır. Bugüne kadar anal problemler gelişen hastalar diğer hastalar gibi tedavi edilmiştir. Ancak farklıdırlar, çünkü hastalığın ana sebebi farklıdır. Bu nedenle bu hastalar farklı şekilde tedavi edilmelidir.

Temel neden olduğundan hastanın barsak alışkanlıklarına özen gösterilmesi ve korunma anahtardır. Hastaların yakından izlenmesi ve diare ve kabızlık gibi problemlerin başlangıçta çözülmesi gereklidir.

Bariatrik cerrahi geçiren hastalar emilim bozucu etkiye, dumping sendromuna veya kısa barsak sendromuna bağlı olarak barsak alışkanlıklarında değişiklikler yaşarlar, bu da hemoroid ve fissürlere neden olur. Değişmiş barsak alışkanlıkları oranının yüksek olmasına bağlı olarak benign anal hastalıkların da benzer şekilde sık görülmesi mantıklıdır.

Post bariatrik hastaların Bristol Stool Form Skalasına göre izlenmesi, gerekirse kan ve gaita tetkiklerinin yapılması, altta yatan bir neden yoksa su alımının arttırılması, lif takviyelerinin eklenmesi gibi yöntemler faydalı olabilir. Buna rağmen hastalıklar oluştuysa öncelikle steroidli suppozituarlar, kremler gibi lokal tıbbi tedavilerin denenmesi, son olarak da bir kolorektal cerrahla cerrahi yöntemlerin değerlendirilmesi uygun olacaktır.

Bunlara da göz atmak isteyebilirsiniz >>

Dr. Murat Üstün, İstanbul Bariatric Center'ın (IBC) kurucusu ve Türkiye'nin en yetkin obezite cerrahisi uzmanlarındandır. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesinden mezun olduktan sonra Ankara Eğitim Araştırma Hastanesi'nde uzmanlığını yapmış, 100'ün üzerinde obezite cerrahisi ile ilgili ulusal ve uluslararası kongrede yer almıştır. Murat Üstün ve İstanbul Bariatric Center ekibi, gastrik bypass, tüp mide ameliyatı, mide balonu ve duodenal switch ile biliopankreatik derivasyon dahil olmak üzere çeşitli tıbbi prosedürler uygulamaktadır. Farklı şekilde gerçekleştirilen bu işlemlerin tümü, vücudun besin emilimini azaltmaksızın, midenin aldığı gıdaları sınırlayarak hastanın kilo vermesine yardımcı olur. Ameliyatlar Joint Commission International (JCI) onaylı bir hastanede gerçekleştirilir. Murat Üstün, tüm kadrosu ile birlikte ana hedef olan hastanın sağlığına ve güvenliğine büyük önem vermekte ve bunun, mükemmellik denkleminin bir parçası olduğuna inanmaktadır.