400 Milyon Şeker Hastasına Müjde!

Yayın Tarihi: 01/03/2020

400 milyon şeker hastasına müjde gibi haber! St Louis Washington Üniversitesi’nden araştırmacılar insülin üretmek için dönüştürülmüş insan hücreleri kullanarak farelerde sadece iki hafta içinde diyabeti tedavi etmeyi başardılar!

Araştırmacılar ilk defa yeterli sayıda insan hücresini insülin hormonu üretebilecek şekilde dönüştürmeyi başardılar. Ağır şeker hastası olan farelere bu hücreler verildikten sadece iki hafta sonra kan şekerleri normale döndü. Bu fareler 9-12 ay boyunca sağlıklı olarak devam ettiler.

400 milyon şeker hastasına müjde

Sadece kan şekerinde düzensizliğe yol açarak neden olduğu sağlık problemleri ile değil, aynı zamanda mikro ve makrovasküler hasara yol açarak başta kalp damar hastalıkları, böbrek yetmezliği, göz problemleri ve ekstremitelerde dolaşım bozukluğuna da yol açan diyabet, hem kişisel sağlığı hem de toplum sağlığını tahrip eden bir hastalık. Ülkelerin sağlık harcamaları üstünde büyük bir yük oluşturan bu hastalık, kronik böbrek yetmezliği ve dializ ihtiyacının da en önemli sebebi.

Şimdiye kadar şeker hastalığının iyileştirilemez olduğu kabul ediliyordu. Şimdi ise sadece tedavinin insanlarda da güvenli olduğunu kanıtlayacak daha fazla teste ihtiyacımız var. Tüm dünyada 400 milyona yakın kişinin şeker hastalığından muzdarip olduğu biliniyor.

400 Milyon Şeker Hastasına Müjde Gibi Haber!

Diyabetin tamamen tedavi edilmesi konusunda, dönüştürülmüş insan hücrelerini kullanarak ilk defa farelerde diyabeti çözmeyi başaran araştırmacılar sayesinde çok büyük bir gelişme yaşandı. İnsan kök hücresi stratejisi farelerde 9-12 aya varan sürelerle şeker hastalığını fonksiyonel olarak tamamen iyileştirdi. Bu yeni tedavinin dünyada yaklaşık 400 milyon kişiye umut olması bekleniyor. Dönüştürülen hücreler farelerin yüksek kan şekerini indirecek şekilde hızla insülin üretmelerine izin verdi. İşlemden hemen hemen 2 hafta sonra kan şekeri testleri normal seviyelere geriledi.

Kök hücre ile diyabet tedavisi

Tüm dünyada 400 milyona yakın diyabet hastası var, ve bunlar şu anda çözümsüz kabul edilen şeker hastalığını diyet, yaşam tarzı değişiklikleri ve ilaçlarla kontrol altında tutmaya çalışıyor.

Washington Üniversitesi’nden araştırmacılar çalışmanın sonuçlarını 24 Şubat 2020 tarihinde açıkladı. Çalışmada diğer hücre tipleri pankreas beta hücrelerine dönüştürüldü. Bulgular Nature Biotechnology dergisinde yayınlandı. Tedaviden önce fareler ağır diyabetikti ve kan şekerleri 500 civarındaydı. Bu değerler bir insan için ölümcül olabilir. Farelere insülin salgılayan hücreler verildikten sonra kan şekerleri normale döndü ve sonraki aylarda da öyle kaldı.

Araştırmacılar hücreleri nasıl dönüştüreceklerini yıllar önce geliştirdiler. Dönüşümden sonra hücrelerin dörtte biri insülin üretmeyen, örneğin karaciğer hücreleri gibi beta hücrelerine dönüşüyordu. Fareler için zararlı olmasa da bu hücreler yüksek kan şekeri problemi veya diyabete bir fayda da sağlamıyor, böylece tüm işlemi etkisiz hale getiriyordu.

Dr Millman, insan kök hücrelerini insülin üreten beta hücrelerine, nöron veya kalp hücrelerine dönüştürürken en sık görülen problemin aynı zamanda istemediğiniz hücreler de üretmeniz olduğunu söylüyor. Beta hücresi üretmeye çalışırken diğer tip pankreas ve karaciğer hücreleri de ortaya çıkıyor. Daha çok hedefe yönelik hücre üretmek istedikçe, daha az terapötik olarak uygun hücre oluşturmanız kaçınılmaz.

İnsülin üreten kök hücre

Bir kişide diyabeti ortadan kaldırmak için bir milyar beta hücresi üretmeniz gerekiyor. Ancak gerçekte ürettiklerinizin dörtte biri diğer karaciğer ve pankreas hücrelerine döüşüyorsa, bu sefer 1.25 milyar hücre üretmelisiniz, ki bu da diyabeti çözmeyi % 25 daha zor hale getiriyor.

Araştırmacılar hücre dönüşümü proçesinde iç yapılanma, yani sitoiskelet denen, hücrenin yapısını ve aynı zamanda dış evrenle iletişimini belirleyen sürece odaklandılar. Bu süreç hücrenin biokimyasal bir sembole karşı fiziksel bir etkileşime geçmesine, örneğin kan şekeriyle karşılaştığında insülin üretmesine olanak sağlıyor.

Bu, şimdiye kadar izlenenden tamamen farklı bir yaklaşım. Öncelikle çeşitli proteinler saptanarak hücrelere serpiştirildi ve ne olduğu gözlendi. Aynı zamanda bu prosesleri daha az rastlantısal yapabilmeyi sağlayan sinyaller daha iyi anlaşıldı. Böylece daha fazla beta hücreleri üretilebildi ve bu hücreler farelerde çok daha iyi fonksiyon göstererek, 1 yıldan fazla süreyle diyabetten kurtulmalarını sağladı.

Araştırmanın önemli bulgularından biri de, kullanılan hücrelerin çeşitli farklı kaynaklardan gelmesi, ki bu da tekniğin yeteneğini arttırıyor. Bu teknikle insanlarda diyabete ileriye dönük şifa sağlanması için güvenlik ve tutarlılığın kanıtlanacağı daha yoğun insan testlerine ihtiyaç var. Araştırmanın bir sonraki basamağı hücrelerin daha büyük hayvanlarda ve daha uzun süreler için testedilmesi. Aynı zamanda süreçlerin otomatize eidlmesi ve insülin enjeksiyonuna alternatif hale gelebilecek kadar yaygınlaşması gerekiyor. Yine de bu çalışma, ilk defa bir memeli olan farelerde diyabetin fonksiyonel olarak şifa ile tedavi edilebileceğini gösteren ilk çalışma.

22 thoughts on “400 Milyon Şeker Hastasına Müjde!”

1. Tip 1 diabet 7 yaş için kardeşinden doğum öncesi alınan kök hücremiz mevcut uygulanabilirmi hocam yardımcı olursanız sevinirim

2. merhaba hocam
    babam tip 2 şekeri 300-400 lerde hep köyde çalışıp sürekli de su tükettiğinden kendini iyi hissediyo çok şükür bi hasarı yok. insülin ve hap kullanmıyo yaklaşık 5 yıldır ortaya çıktı. daha öncesinde de olabilirdi fakat biz tip 2 deyken farkettik. şimdi fıtık ameliyatı olması lazım doktor şekeri düşürmek için yatış veriyo insülin yükliicekler biz hiç istemiyoz acil bişeyler yapmmaız lazım Maddi olarak ta çok imkan yok ne yapmamız gerekiyo.
    mersin de akademi hastanasinde doktor sadece bir günlük serum veriyo ve tip 2 hastalarının 90 ın üstüne çıkmıyo baya bir süre. biz ne serumu oldupunu bilmiyoz eğer biliyosanız herhangi bir hastanede gidip taktıralım
    teşekkürler

1. Merhaba,
      Maalesef toplumdaki diyabet konusundaki bilinçsizliğin tüm örnekleri var mesajınızda. En azından diğer hastalara faydası olabilir diye tek tek yanıtlayacağım:

1-Öncelikle hem babanızın kan şekerinin 400’lerde gezdiğini, hem de ilaç kullanmadığını söylüyorsunuz. Üstelik sadece bol su içtiği için hiç bir hasar olmadığını sanıyorsunuz. Aşırı susama ve su içme kontrolsüz diyabetin belirtisidir. Hem böbrek ve kalp damarlarında, hem de göz sinirlerinde yol açtığı hasarı ancak oluştuktan ve geç olduktan sonra anlarsınız. Yani, babanızın acilen diyabet tedavisine başlaması gerekir. Tablet mi yoksa insülin mi kullanılacağını hekiminiz belirleyecektir.

2-Fıtık ameliyatı olması gerektiğini, fakat kan şekerinin kontrol altına alınması gerektiği için insülin başlanacağını belirtip (ki mutlaka olması gereken budur), bunu istemediğinizi ekliyorsunuz. Tıbbi ve cerrahi tedaviler sizin isteminize göre belirlenemez. Bu tedaviyi istemiyorsanız ameliyat falan da olamazsınız!

3-En kötüsü ise X bir hastanede X bir hekimin bir kerelik vereceği serumla kan şekerinin kontrol altına alınacağına inanıyorsunuz ve daha da kötüsü “hangi serumsa gidip taktıralım” gibi son derece tehlikeli bir yol araştırıyorsunuz. Hastayı bilmeyen birinin önereceği rastgele bir serumla olayı çözeceğinize inanmanız tek kelimeyle korkunç.

Son söz, babanıza bir iyilik yapmak istiyorsanız lütfen ciddi ve güvenilir bir dahiliye veya endokrinoloji uzmanına yönlendirin. Onun önerdiği tedaviyi düzgün ve sürekli olarak kullanın. Öyle bir günlük tedavilerle mucize vaadeden şarlatanlardan uzak durun. Ve en önemlisi, diyabet hakkında biraz okuyarak bilginizi arttırın.

Sağlıklı günler dilerim

3. Hocam merhaba, kızım 32yaşında boy 1 56 kilo 48-50 lerde 2017 den beri tıp 2 hastası,düzenli ilaç kullanmadı bir hafta öncesi ortalama şekeri 11 lerde doktor insülin vermek zorunda birakmişsin dedi iki çesit insülin ,biri yatarken, kısacası kök hücre ile tedavi edilebilir mi,kendisi öğretmen,bilirsiniz gençler kendileriyle ilgilenmeyi beceremiyolar ,annesiyim çözüm ariyorum

1. Merhaba,
      Tip 2 diyabet kök hücre tedavilerinde hastalığın başlangıç süresi önemlidir. Maalesef başlangıcı oldukça eski olduğundan kök hücrenin faydası olmayacaktır. Ayrıca kilosu ve insülin gereksinimi nedeniyle Tip 1-Tip 2 ayrımı konusunda da çok emin değilim.
      Sağlıklı günler dilerim.

4. Hocam merhaba 5 yaşında tip 1 diyabet tanısı koyuldu kız çocuğu kök hücre tedavisi olabilir mi yanıtlarsanız sevinirim