Multipl Skleroz (MS) Hastalığı ve Obezite Cerrahisi Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Multipl skleroz ya da kısaca ve daha çok bilinen adıyla MS, merkezi sinir sistemini ve omuriliği etkileyen kronik ve geri dönüşsüz bir hastalıktır. Hastalık tedavi edilememekle birlikte belirtiler kontrol altına alınabilir. Hastalığın temelinde normalde enfeksiyonlara karşı savaşla görevli bağışıklık hücrelerinin sinir sistemine girerek sinirleri kaplayan myelin tabakasını harap etmesi yatar. Myelin izolasyonu sağlayan madde olduğundan, myelin hasar gördüğünde sinir iletimi bozulur ve belirtilere neden olan da budur.

Hastalığın ağırlığı kişiden kişiye değişmektedir ve ülkemizde yaklaşık 35000 civarında MS hastası bulunduğu tahminlenmektedir. Başlıca belirtiler vücudun farklı bölgelerinde uyuşukluk ve karıncalanma, baş dönmesi, güçsüzlük, yürüme zorluğu, bulanık görme, çift görme, idrarla ilgili sorunlar ve boyun öne eğildiğinde kollar ve bacaklarda karıncalanma ile karakterize Lhermitte bulgusudur. Belirtiler sürekli değildir, gelip gider veya zamanla kötüleşebilir.

Tedavide bağışıklık sistemini düzenleyen bazı ilaçlar ve diyet değişiklikleri uygulanmaktadır. Belirtiler uzun süre kontrol altında tutulabilir ve birçok MS hastası normal bir yaşam sürebilir. MS’li hasta populasyonunda obezite sık görülmekle birlikte, obezite cerrahisinin güvenilirliği ve etkinliği konusunda pek çok merkezin bilgisi yoktur. Çok sayıda MS’li hastayı opere etmiş ve takibini sürdürmekte olan bir merkez olarak net biçimde söyleyebiliriz ki, MS’li hastalarda da obezite cerrahisi güvenli biçimde uygulanabilir ve son derece etkilidir. Ameliyattan önce immun sistem düzenleyicilerin kullanılmasının ameliyat ve sonrasındaki komplikasyonlar üzerinde bir etkisi olmadığı gösterilmiştir.

Cleveland Clinic’in yaptığı bir çalışmaya göre, obezite cerrahisinden sonra mobilizasyondaki kolaylaşma gibi pozitif etkilerin, MS belirtilerinin idaresinde olumlu katkı sağlayacağı da söylenebilir. Güncel veriler çocukluk obezitesinin MS gelişiminde bir risk faktörü olduğunu da göstermektedir. Bariatrik cerrahinin metabolik etkileri hem obezite hem de MS’in altında yatan inflamatuar süreçleri düzelterek her iki tabloda da etkili olabilir. Obezite cerrahisinin psueomotor cerebri, migren, Alzheimer gibi nörolojik durumlar üzerinde anlamlı pozitif etkisini gösteren bir çok yayın bulunmaktadır. Güncel çalışmalarda obezite cerrahisinin hastalığın kötüleşmesine veya ataklarda artışa yol açmadığı da saptanmıştır.

Özetle, MS hastalarında obezite cerrahisi güvenle uygulanabilir, hastalıkta ilerleme veya ataklarda artışa yol açmaz. Ameliyat sonrası kilo kaybı, hareketliliğin artışı MS üzerinde olumlu etkilere de yol açabilir. Ancak ameliyat öncesi, sonrası ve diyetle ilgili bir çok özel detay olduğundan MS hastalarının mutlaka MS’li hasta takibinde deneyimi olan bir obezite cerrahisi merkezinde tedavi görmeleri sağlıklı olacaktır.

Dr. Murat Üstün, İstanbul Bariatric Center'ın (IBC) kurucusu ve Türkiye'nin en yetkin obezite cerrahisi uzmanlarındandır. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesinden mezun olduktan sonra Ankara Eğitim Araştırma Hastanesi'nde uzmanlığını yapmış, 100'ün üzerinde obezite cerrahisi ile ilgili ulusal ve uluslararası kongrede yer almıştır. Murat Üstün ve İstanbul Bariatric Center ekibi, gastrik bypass, tüp mide ameliyatı, mide balonu ve duodenal switch ile biliopankreatik derivasyon dahil olmak üzere çeşitli tıbbi prosedürler uygulamaktadır. Farklı şekilde gerçekleştirilen bu işlemlerin tümü, vücudun besin emilimini azaltmaksızın, midenin aldığı gıdaları sınırlayarak hastanın kilo vermesine yardımcı olur. Ameliyatlar Joint Commission International (JCI) onaylı bir hastanede gerçekleştirilir. Murat Üstün, tüm kadrosu ile birlikte ana hedef olan hastanın sağlığına ve güvenliğine büyük önem vermekte ve bunun, mükemmellik denkleminin bir parçası olduğuna inanmaktadır.