Obezite İlaçları Yılın Çığır Açan Tıbbi Gelişmesi!

Yayın Tarihi: 25/12/2023

Obezite, nihayet karşı konulmaz bir güçle karşılaşıyor. Devrim niteliğindeki kilo kaybı ilaçları, daha geniş ve kitlelere ulaşan bir sağlık yararı yelpazesini vaat ediyor.

Obezite, hem bireysel bir mücadele olarak hem de bir halk sağlığı krizi olarak ortaya çıkıyor. Amerika Birleşik Devletleri’nde yetişkinlerin yaklaşık %70’i aşırı kilodan etkilenirken, Avrupa’da bu oran yarının üzerinde. Kiloya karşı olan önyargı ezici olabilir; riskleri ise hayati tehlikeli. Beden kitle indeksi en az 30 olarak tanımlanan obezitenin tip 2 diyabet, kalp hastalıkları, romatizmal hastalıklar, yağlı karaciğer hastalığı ve bazı kanserlere yol açtığı düşünülmekte.

Glucometer

Ancak obeziteye yönelik ilaç tedavileri genellikle kilo verme baskısı ve aşırı kilonun zayıf iradeyi yansıttığı yaygın inancıyla iç içe geçmiş bir geçmişe sahiptir. 1940’larda kadınlara yönelik amfetamin ve diüretik içeren “gökkuşağı diyet haplarından”, 1990’larda çöküşe geçen fen-fen’e kadar tarih, güvenli, başarılı kilo kaybı ilaçlarını bulma konusundaki başarısızlıklarla doludur. Türkiye’de de çok sayıda kişinin hayatını kaybetmesine neden olan ve hükümet müdahalesinin gecikmesi nedeniyle ilaç kaçakçılarını zengin eden mucizevi zayıflama ilacı Lida dönemini hatırlayanlarınız olacaktır. Kısacası, bir hap alarak kolay yoldan zayıflama hayali her zaman satan bir fikirdir ve bu nedenle de sahtekarların her zaman ilgisini çeken bir pazar yaratmıştır.

Ancak şimdi, yeni bir tedavi sınıfı kalıbı kırıyor ve bilimsel olarak da desteklenen bir umut dalgası yaratıyor, ki bunlar obezite ve birbirine bağlı kronik hastalıkların oranlarını azaltabilir. Bu ilaçlar, bağırsak hormonu olarak adlandırılan glukagon-benzeri peptid-1’in (GLP-1) bir taklidi olup tıp, popüler kültür ve hatta küresel hisse senedi piyasalarını etkileyerek şekillendiriyor. Başlangıçta diyabet için geliştirilen bu GLP-1 reseptör agonistleri, çoğunlukla yönetilebilir yan etkilerle önemli bir kilo kaybına neden oluyor. Bu yıl yapılan klinik denemeler, bunların aynı zamanda kalp yetmezliği belirtilerini ve kalp krizi ile inme riskini azalttığını gösterdi; bu da ilaçların kilo kaybı dışında da önemli faydalara sahip olduğunun en çarpıcı kanıtıdır. Bu nedenle Science dergisi, GLP-1 ilaçlarını Yılın Çığır Açanı olarak adlandırdı.

Antiobezite ilaçları

Bu terapilere bu ödülle saygı gösterirken, bu devrimin getirdiği belirsizlikleri, hatta kaygıları da kabul ediyoruz. Aynı zamanda obezitenin tıbbi ve sosyal karmaşıklıklarla birlikte geldiğini ve başkaları tarafından kilolu olarak kabul edilen birçok kişinin sağlıklı olduğunu ve kilo verme isteği ya da acil ihtiyacının olmadığını da kabul ediyoruz.

GLP-1 hikayesi yıllar içinde evrildi ve ilk başta obeziteyle savaşmakla hiçbir ilgisi yoktu. 1980’lerin başlarında araştırmacılar, diyabeti ve kan şekerinin düzenlenmesini inceleyerek GLP-1’i keşfettiler. Yıllar süren zahmetli ve bazen moral bozucu çalışmaların ardından, keşifler birikmeye başladı ve bunlar geniş bir etki alanına sahip bir hormonu ve beyin üzerinde etkisi olan bir hormonu aydınlatıyordu. Bilim adamları GLP-1’in insanlarda kan şekerini düşürdüğünü keşfettiler ve ilaç şirketleri bunu bir diyabet tedavisi olarak hazırlamaya başladı. 1990’ların ortalarında, sıçanların beyinlerine GLP-1 enjekte edildiğinde daha az yemelerine neden olduğu ortaya çıktı. 20 sağlıklı genç erkeği içeren bir çalışma, kahvaltıdan sonra GLP-1 infüzyonu alanların, bir öğle büfesinde plasebo alanlardan daha az miktarda aşırı yeme davranışı sergilediğini gösterdi.

İlk GLP-1 ilacı exenatide (Byetta), 2005’te tip 2 diyabet için onaylandı. İnsan hormonunun yerine, sıradışı bir şekilde, bir dev kertenelenin zehrinden alınan benzer bir peptidin üzerine kurulmuştu. Bu haberi yıllar önce aktüel cerrahi sitemiz Medicorium’da da yayınlamıştık. Yaklaşık 5 yıl sonra, Novo Nordisk liraglutid’i (Victoza) piyasaya sürdü, insan GLP-1 model alınarak yapılmıştı. Bu da bir diyabet ilacıydı, ancak 2014’ün sonlarına doğru ABD Gıda ve İlaç Dairesi onu obezite için onayladı.

İlaçlar gerçekten iki yıl öncesine kadar pek dikkat çekmiyordu, ta ki Novo Nordisk’in sonraki sürümü, semaglutid, ABD’de kilo yönetimi için onay alana kadar. (Şeker hastalığı için Ozempic olarak pazarlanırken, obezite için Wegovy olarak satışa sunuldu.) Semaglutid, öncüleriyle farklı olarak, günde bir veya iki kez değil, haftada sadece bir kez enjeksiyon gerektiriyordu. Ve kilit bir denemede, ilacı kullanan insanlar yaklaşık 16 ay içinde vücut ağırlıklarının %15’ini kaybettiler ki bu olağanüstü bir sonuçtu. İlacı kullanan birçok kişi aynı zamanda “aşerme” dediğimiz, sürekli ve rahatsız edici bir yeme isteğinin azaldığını da belirtiyor.

O zamandan beri çılgınlık sadece arttı. Elektronik sağlık kayıtlarına göre, ABD’deki insanların %1.7’sine bu yıl Wegovy veya Ozempic reçete edilmiş. (GLP-1 ilaçları aynı zamanda Avrupa’da kilo kaybı için onaylıdır, ancak bulunabilirlik değişkenlik gösterir.) Novo Nordisk’in piyasa değeri şu anda ev ülkesi Danimarka’nın gayri safi yurt içi hasılasını aşıyor. “Bu odada etrafıma baktığımda kendime sormadan edemiyorum: Acaba Ozempic bana uygun mu?” dedi komedyen Jimmy Kimmel, Mart ayındaki Akademi Ödülleri’nde, hangi film yıldızlarının ilacı kullandığına dair spekülasyonlarla alay ederek.

Ancak şakalar ve yükselen satışlar arasında önemli bir soru gizliydi. GLP-1 ilaçları aslında obeziteye sahip kişilerin sağlığını koruyabilir miydi? Bu yıl bir cevap getirdi: evet.

Ağustos ayında, obezite ve kalp yetmezliği olan 529 kişinin katıldığı bir denemede, 1 yıl sonra semaglutid kullanan kişilerin, standart bir kalp yetmezliği anketi ile ölçülen neredeyse iki katı kalp iyileşmesine sahip olduğu ve plasebo grubundakilere kıyasla 6 dakikada ekstra 20 metre yürüyebildiği bulundu. Aynı ay içinde, Novo Nordisk, aşırı kilolu ve kardiyovasküler hastalığı olan 17,000 kişilik çok daha büyük bir denemede, semaglutid kullanan kişilerin plasebo kullananlara göre ölümcül veya ölümcül olmayan kalp krizi ve inme riskinin %20 daha düşük olduğunu açıkladı; araştırma, Kasım ayında New England Journal of Medicine’de yayımlandı. Bu denemeler, GLP-1 ilaçlarının kilo kaybının ötesinde anlamlı sağlık faydaları ürettiğini büyük ölçüde gösteren ilk denemelerdi. Aynı zamanda, semaglutid’in diyabet hastalarında böbrek hastalığı ilerlemesini geciktirip geciktirmediğini inceleyen bir deneme, beklenenden olumlu sonuçlar gösterdiği için erken durduruldu.

Bu yeni terapiler sadece obezitenin nasıl tedavi edildiğini değil, aynı zamanda nasıl anlaşıldığını da şekillendiriyor – basit bir irade zaafı değil, biyolojik kökleri olan kronik bir hastalık olarak. GLP-1 ilaçlarının etki alanı, mucitlerinin hayal bile edemeyeceği şekillerde genişliyor. Denemeler, obezite ve diyabetli kişilerin tedavi sırasında şarap ve sigara özlemlerinin azaldığını belirttikten sonra, şu anda madde bağımlılığı için de çalışmalar yürütülüyor. Araştırmacılar, ilaçların sadece yiyecek değil, diğer zevkler ve madde arzusunu da düzenleyen beyindeki reseptörlere bağlandığını düşünüyor. Klinik denemeler ayrıca GLP-1 ilaçlarının Alzheimer ve Parkinson hastalıklarını tedavi etmek için test edildiğini, bunun kısmen beyin iltihabını hedeflediği kanıtlar üzerine dayandığını gösteriyor.

Ancak tıbbi çığır açan yenilikler genellikle basit değildir ve GLP-1 agonistleri etrafındaki coşku belirsizlikle ve hatta bazen de kötümserlikle karışmıştır. Neredeyse tüm ilaçlar gibi, büyük satış yapan ilaçlar yan etkiler ve bilinmeyenlerle ilgili soru işaretleriyle birlikte gelir. Bulantı ve diğer sindirim sorunları da dahil olmak üzere komplikasyonlar, bazılarının tedaviyi terk etmesine neden olur. Eylül ayında, FDA Ozempic’in etiketini güncelledi ve bağırsak tıkanıklığı hakkında olası bir riski belirtti ve Ekim ayında bir Kanada ekibi, bu komplikasyonun yanı sıra pankreatit riskinde artış olduğunu bildirdi.

Doktorlar ayrıca kilolu veya obez olmayan insanların tedaviye başvurmasından endişe duyuyor. Obeziteye sahip gençlerde semaglutid’in %16 vücut ağırlığı kaybına neden olduğunu bildiren 2022 tarihli bir çalışma, umutla karşılandı, ancak aynı zamanda endişe yarattı, çünkü bu sıkıntılı bir soruyu vurguladı: GLP-1 agonistleri, kilo kaybını korumak için sürekli alınması gereken “kalıcı” ilaçlar mı?

Şu anda, öyle görünüyor, ancak karar hala kesin değil. Araştırmacılar, insanların tedaviyi bıraktıktan 1 yıl sonra kaybettikleri vücut ağırlığının üçte ikisinin geri döndüğünü bildirdi. Obeziteyi giderek kronik bir durum olarak değerlendiren araştırmacılar için sürekli tedavi ihtiyacı şaşırtıcı değildir. Ancak ilaçların maliyeti engelleyici olabilir, aylık 1000 dolardan fazla bir fiyat etiketine sahip olmaları ve ömür boyu kullanım perspektifi birçok kişiyi endişelendirir. Bu arada hemen belirtelim ki, ilaç en azından yasal ve orijinal olarak halen Türkiye’de bulunmuyor. Bizim İngiltere’de uygulamalarını sürdürdüğümüz tedavinin aylık maliyeti ise £195 düzeyinde. Bu tedaviyi obezite cerrahisi sınırında olmayan, ancak fazla kilolu veya Evre 1 obezite düzeyinde olan, ya da diyabet ve diğer yandaş hastalıkları olan hastalarda endokrinoloji uzmanı kontrolünde öneriyoruz.

Bu arka plana karşı, bir sonraki bölüm zaten açılıyor: birden çok hormonu taklit eden ve daha da zayıflatıcı görünen terapiler. Bunlardan biri olan Eli Lilly & Co.’nun tirzepatidi, geçen yıl diyabet için onaylandıktan sonra Kasım ayında ABD’de kilo kaybı için onaylandı; büyük bir klinik deneme, ilacı alanların vücut ağırlığının %21’ine kadar kaybettiğini rapor etti.

GLP-1 hikayesi devam ettiği sürece, bir şey açıktır: Bu yeni terapiler, sadece obezitenin nasıl tedavi edildiğini değil, aynı zamanda nasıl anlaşıldığını da şekillendiriyor – basit bir irade zaafı değil, biyolojide kökleri olan kronik bir hastalık olarak. Belki de, en büyük faydaları obezite hakkındaki yanlış toplumsal yargıların nihayet değiştirilmesi olabilir. Aynı zamanda bazı hastalar için obezite cerrahisine hazırlıkta bir basamak olarak ve riskleri azaltmak amacıyla kullanımı standart hale gelebilir.

Kaynak: https://www.eurekalert.org/news-releases/1010775