Obezite Cerrahi Sonrası Karın Ağrısı

karın ağrısı

Obezite Cerrahisinden Sonra Karın Ağrısı Neden Olur?

Obezite cerrahisi geçiren hastalar arasında ameliyattan sonra mide ağrısı en sık karşılaşılan problemlerdendir. Gerçekte, ameliyat türüne bağlı olmaksızın, bu karın ağrılarının en önemli nedeni obezite cerrahisinden sonraki yaşam tarzı değişikliklerine ayak uyduramamak ve fazla yemekten kaynaklanır. Bu ağrılar iki farklı şekilde gelişebilir.

Obezite Cerrahisinden Sonra Sık Görülen Karın Ağrıları

Obezite ameliyatlarından sonra fazla miktarda katı gıda yemekle gelişen “tokluk hissi”, ameliyattan öncekinden farklıdır. Ameliyat sonrası doluluk hissi daha çok bir rahatsızlık olarak hissedilebilir ve bazen de bulantıyla birliktedir.

Bazı hastalarda ağızda sulanma, köpük gelmesi, hatta burundan sıvı gelmesi olarak bile gelişebilir. Tipik olarak bütün bu şikayetler zamanla birlikte azalma ve kontrol edilebilme eğilimindedir.

Obezite ameliyatı geçirdiyseniz, bariatrik cerrahiden sonra bedeninizdeki değişikliklere aşina olmalı ve ameliyat sonrası dönemde adaptasyon ve değişime çaba harcamalısınız. Bununla birlikte aşırı veya dirençli belirtiler olması durumunda, mutlaka cerrahınızla iletişime geçmelisiniz. Bazı belirtiler aslında ciddi problemlere işaret ediyor olabilir.

Tehlikeli Karın Ağrıları

Obezite ameliyatlarından sonra gelişen bazı şikayetler ciddiyetle ele alınmalıdır. Bunlardan birkaçı ameliyat türüne göre farklılaşmakla birlikte alarm işaretleri olarak dikkatle incelenmelidir.

Mide Bandı Ameliyatından Sonra Gelişebilecek Problemler

Eğer aşağıdaki şikayetler varsa mutlaka bir obezite cerrahı ile iletişime geçmelisiniz:

-Aşırı veya düzelmeyen kusma

-Sıvı alımında sıkıntı

-Ciddi gastroözofageal reflü

İlk ve en basit önlem olarak mide bandınızdaki sıvının acil olarak boşaltılması önerilir. Bundan sonra belirtiler hızla düzelmiyorsa bandınızın kaymış olması büyük ihtimaldir. Özellikle band tamamen boşaltıldığı halde hala sıvı tüketemiyorsanız, band kayması büyük ihtimalle acil bir ameliyat gerektirecektir.

Tüp Mide Ameliyatından Sonra Gelişebilecek Problemler

Tüp mide ameliyatı geçirdiyseniz ve aşağıdaki belirtileriniz varsa acilen cerrahınızla iletişime geçmeniz gerekir:

-Aşırı veya düzelmeyen kusma

-Sıvı alımında zorlanma

-Ciddi gastroözofageal reflü

-Şiddetli ve ilerleyici karın ağrısı

-Sol omuz ağrısı

Kusma veya sıvı alımında zorlanma katı gıdaya bağlı bir blokajı veya darlığı akla getirir. Bu durum acil olarak hastanede müdahaleyi ve endoskopiyi gerektirir. Özellikle ameliyattan sonraki ilk haftalarda ilerleyici şiddetli karın veya sol omuz ağrısı kaçak veya delinmeyi akla getirmelidir. Tüp mide ameliyatından sonra geç dönemde görülebilecek bu kaçak belirtileri hastanede gözetim altına alınmayı  ve bazı durumlarda acil ameliyatı gerektirir.

dumping sendromu

Roux-en-Y Gastrik Bypass Ameliyatından Sonra Gelişebilecek Problemler

Gastrik bypass ameliyatından sonra aşağıdaki belirtiler varsa acilen cerrahınızla iletişime geçmelisiniz:

-Aşırı ve beslenmeyle bağlantısız kusma

-Sıvı alımında yetersizlik

-Şiddetli, ilerleyici karın ağrısı

-Sol omuz ağrısı

-Gögüs kemiği altında keskin, yakıcı ağrı

-Bulantı, kusma, karında şişkinlik

Gastrik bypass ameliyatlarından sonra bulantı, kusma ve sıvı alımında problemler gelişebilir. Bu belirtiler genellikle mide-barsak bileşkesinin, yani stomanın iyileşme dokusunun aşırı gelişimiyle veya ülser nedeniyle daralması, yani striktür nedeniyle gelişebilir. Hastane yatışı veya endoskopik değerlendirme gerekebilir.

Eğer darlık geliştiyse çoğunluklu endoskopik balon uygulamasıyla ameliyata gerek kalmadan tedavi edilebilir. Ülser durumunda antiülser tedavi sorunu çözecektir. Bazen balon dilatasyonun eklenmesi de gerekebilir. Ülseri olan ve ilaç tedavisine yanıt vermeyen hastalarda veya darlığın endoskopik olarak düzeltilemediği durumlarda revizyonel cerrahi gerekebilir. Bu revizyon acil değil, elektif bir ameliyat olarak planlı şekilde yapılabilir.

Aralıklı bulantı kusma, kramplar ve karında şişlik bazen ishalle devam edebilir. Bu tablo tam ya da kısmi bir barsak tıkanıklığına işaret edebilir. Bu belirtileri birkaç saattir yaşıyorsanız yakındaki bir acil servise başvurmanızda fayda vardır. Çoğu zaman ishal bu belirtilerin kaybolmasıyla birliktedir. Bir kezden fazla tekrar eden karın ağrısı, bulantı, kusma, şişkinlik ve takibeden ishal ile karşılaştıysanız bariatrik cerrahınızla görüşmeniz gerekir.

Tam barsak tıkanıklığı bulantı, kusma, gaz ve büyük abdest çıkaramama ve karında ilerleyici şişlikle seyreder ve acil, hatta yaşamı tehdit edebilecek bir acil cerrahi tablodur.

Ameliyat Sonrası Destek Çok Önemli

Özetle, obezite cerrahisi geçirdikten sonra hissedebileceğiniz belirtilerin hiçbirini ihmal etmemeli ve obezite cerrahınızla bağlantıya geçmelisiniz. Bu belirtilerin obezite cerrahı olmayan bir cerrah veya acil hekimince değerlendirilmesi bile hatalı yargılara ve gecikmelere neden olabilir.

Hastaların çoğunluğu bu belirtileri aile hekimleri veya varsa dahiliye uzmanları ile paylaşmaya eğilimlidir. Ancak bu primer hekimlerin bariatrik ameliyatlar ve yan etkileri hakkında yeterli bilgisi olmayabilir. Bu bir eksiklik değil, son derece normal bir durumdur. Bazı durumlar ciddi sorunlara neden olabileceğinden, primer hekimler tarafından gerekli ve uygun tanısal metodlara başvurulmadan basit ilaçlarla tedavi edilmeye çalışılması yaşamı tehdit eden gecikmelere neden olabilir.

Eğer obezite ameliyatına karar verdiyseniz, cerrahınızın size bu konuda bir destek verebileceğinden emin olmalısınız. Obezite cerrahisi ameliyat yapıldığında başlayan ve neredeyse ömür boyu devam eden bir süreçtir. Sadece ameliyatınızı yapıp, sonra olası komplikasyonlarda size destek veremeyecek olan cerrahlardan uzak durmanız sağlıklı bir ameliyat sonrası süreç için zorunludur.

Bunlara da göz atmak isteyebilirsiniz >>

Dr. Murat Üstün, İstanbul Bariatric Center'ın (IBC) kurucusu ve Türkiye'nin en yetkin obezite cerrahisi uzmanlarındandır. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesinden mezun olduktan sonra Ankara Eğitim Araştırma Hastanesi'nde uzmanlığını yapmış, 100'ün üzerinde obezite cerrahisi ile ilgili ulusal ve uluslararası kongrede yer almıştır. Murat Üstün ve İstanbul Bariatric Center ekibi, gastrik bypass, tüp mide ameliyatı, mide balonu ve duodenal switch ile biliopankreatik derivasyon dahil olmak üzere çeşitli tıbbi prosedürler uygulamaktadır. Farklı şekilde gerçekleştirilen bu işlemlerin tümü, vücudun besin emilimini azaltmaksızın, midenin aldığı gıdaları sınırlayarak hastanın kilo vermesine yardımcı olur. Ameliyatlar Joint Commission International (JCI) onaylı bir hastanede gerçekleştirilir. Murat Üstün, tüm kadrosu ile birlikte ana hedef olan hastanın sağlığına ve güvenliğine büyük önem vermekte ve bunun, mükemmellik denkleminin bir parçası olduğuna inanmaktadır.