Akalazya Tedavisinde Endoskopik Botox Enjeksiyonu

Yayın Tarihi: 09/03/2020

Akalazya yutma güçlüğü ve yemek borusunun alt kısmında yiyecek ve salgıların birikmesi ile seyreden bir yemek borusu hareket bozukluğudur. Tam nedeni bilinmemektedir. Belirtilerin ortaya çıkması sıklıkla 25 ile 60 yaş arasında olur. Yaşla birlikte artan bir sıklıkla görülmektedir. Erkek ve kadınlar arasında sıklık açısından fark görülmemekte  ve belirtiler  yıllarla birlikte artış göstermektedir.

Akalazya yutma güçlüğü

Akalazyada temel problem alt yemek borusu kıskacında kasılmayi düzenleyen sinir gangliyon hücrelerinde dejenerasyondur. Bu durum sfinkter basıncında artışa, altı yemek borusu kasılmalarının kaybına ve yutmaya cevap olarak kıskacın gevşemesinde bozukluğa yol açar.

Akalazyanın endoskopi tedavisi alt yemek borusu kıskacının genişletilmesi veya zayıflatılmasını hedefler.

akalazya tedavisinde botox enjeksiyonu

Botulinum toksini ya da daha çok bilinen adıyla Botox, sinir uçlarında bulunan ve kasılmayı sağlayan asetilkolin denen maddeyi bloke ederek alt kıskaç basıncını düşürür. Genelde toplam 100 ünitelik botoksun endoskopik olarak dört kadrana enjeksiyonu yeterlidir. Uygulamadan bir ay sonra hastaların yaklaşık 100’de 78’inde olumlu cevap alınır. (% 63-90) Altıncı aydan itibaren bu oranın 100’de 58’e, 12. ayda ise 100’de 49’a düştüğü gösterilmiştir.

Botoks tedavisinin etkili olacağını gösteren belirteçler 50 yaş üstü ve şiddetli yemek borusu kasılmalarının olduğu ağır vakalardır. Bununla birlikte hastalığın süresi, radyolojik bulgular, başlangıçtaki belirtilerin ağırlığı ve cinsiyet başarı düzeyini etkilememektedir. Dilatasyon ve cerrahi tedavi myotomi ile karşılaştırıldığında botoks tedavisi dezavantajlı gibi görünse de aslında bir çok avantajı vardır.

Tekniğin kolay uygulanabilir olması, güvenliği, normal yaşam ve çalışmaya erken dönülebilmesi ve ağır akalazyada dilatasyon ve cerrahi ile karşılaştırıldığında yüksek başarı oranları en büyük avantajlarıdır. Botoks tedavisi klasik cerrahi tedavi veya dilatasyon için uygun olmayan ileri yaşlı hastalar, ameliyat bekleme listesinde olanlar ve diğer tedavileri reddeden hastalar için de uygundur.

4 thoughts on “Akalazya Tedavisinde Endoskopik Botox Enjeksiyonu”

1. Bu ilacın satışı yasaklandı diye biliyorum. Eğer yasaklandıysa nerden temin edilecek? Bu konuda bilginiz var mı acaba?

1. Merhaba,
      Sitemizde tıp alanındaki gelişmeler yeni makalelerle güncellenmekte ancak eski makalelere de müdahale edilmemektedir. O nedenle, o gün kullanılmakta olan ancak artık yasaklanmış olan bir ilacın bulunması veya kullanılması söz konusu değildir.
      Sağlıklı günler dileriz