Tüp Mide Ameliyatının Risklerini Önceden Belirliyoruz

Cleveland Klinik tarafından geliştirilen bir hesaplayıcı sayesinde, artık tüp mide ameliyatında hangi risk grubuna girdiğinizi hesaplamak mümkün. Temelde yedi tane risk faktörü mevcut, hangilerini içerdiğinize göre ameliyatınızın risklerini de öngörebilirsiniz.

Tüp mide ameliyatı son yıllarda giderek popülarite kazanan ve kısa sürede tüm dünyada en çok uygulanan ameliyat haline gelen bir obezite cerrahisi yöntemidir. Cerrahi metodlar içinde komplikasyon oranları en düşük olanlardandır. Ancak, hasta özelinde postoperatif komplikasyonların risk oranının tahminlenmesi, ameliyat kararı almada ve aydınlatılmış hasta onamı ve bilgilendirmede önemli role sahiptir. Her hasta, ameliyata girerken hangi risk grubunda olduğunu ve olası komplikasyonları detaylı bir şekilde bilme hakkına sahiptir. Tüp midenin komplikasyon oranı onbinde 5 ile % 2.4 arasında değişebilir. O nedenle hasta hangi sınıra yakın olduğunu bilebilmelidir.

ABD’de 300’den fazla merkezden derlenen 6000’e yakın hasta verisi incelenerek 150 farklı değişkenin risklerle ilişkisi araştırılarak en önemli yedi faktör belirlenmiştir. Buna göre, ameliyat sonrası komplikasyon yaşama riskinizi diğer hastalara göre arttıran faktörler şunlardır:

1. Geçirilmiş kalp yetmezliği öyküsü
  2. Kronik hastalıklar için steroid kullanımı öyküsü
  3. Erkek olmak
  4. Şeker hastalığı
  5. Ameliyat öncesi bilirubin seviyeleri (karaciğer fonksiyonlarınızı gösterir)
  6. Vücut kitle indeksiniz
  7. Ameliyat öncesi hematokrit (kan sayımı) seviyeniz

Bu risk faktörleri elbette ameliyat öncesi değerlendirmede yol göstericidir. Ama elbette örneğin diyabetiniz ya da kalp probleminiz olması ameliyat olamayacağınız anlamına gelmez. Sadece diğer hastalara oranla daha uzun ve detaylı bir hazırlık sürecine, normalde gerekmeyen bir postop yoğun bakım ihtiyacına vb hazır olmanız anlamına gelir. Obezite cerrahisi asıl ve temelde obezitenin ağır derecede hasta ettiği kişiler için gereklidir.

Dr. Murat Üstün, İstanbul Bariatric Center'ın (IBC) kurucusu ve Türkiye'nin en yetkin obezite cerrahisi uzmanlarındandır. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesinden mezun olduktan sonra Ankara Eğitim Araştırma Hastanesi'nde uzmanlığını yapmış, 100'ün üzerinde obezite cerrahisi ile ilgili ulusal ve uluslararası kongrede yer almıştır. Murat Üstün ve İstanbul Bariatric Center ekibi, gastrik bypass, tüp mide ameliyatı, mide balonu ve duodenal switch ile biliopankreatik derivasyon dahil olmak üzere çeşitli tıbbi prosedürler uygulamaktadır. Farklı şekilde gerçekleştirilen bu işlemlerin tümü, vücudun besin emilimini azaltmaksızın, midenin aldığı gıdaları sınırlayarak hastanın kilo vermesine yardımcı olur. Ameliyatlar Joint Commission International (JCI) onaylı bir hastanede gerçekleştirilir. Murat Üstün, tüm kadrosu ile birlikte ana hedef olan hastanın sağlığına ve güvenliğine büyük önem vermekte ve bunun, mükemmellik denkleminin bir parçası olduğuna inanmaktadır.