Obezite Cerrahisi Sadece Kilo Vermeyi Sağlamıyor, Ağrıları Azaltıp Hareketi Arttırıyor!

Obezite ve eklem ağrıları

Yeni bir çalışmaya göre, obezite cerrahisi geçiren hastalarda kas-iskelet sistemi kökenli ağrılarda azalma, fiziksel fonksiyonlarda düzelme ve yürüme kapasitesinde artış meydana geliyor.

JAMA dergisinde yayınlanan güncel bir çalışmaya göre, ağır obezite hastalarında fiziksel fonksiyonlarda iyileşme obezite cerrahisinin bir çok faydasından sadece biri….

Obezite Eklem Ağrılarının Baş Sebebi

Artmış şeker hastalığı riski, kalp hastalığı ve inme riskine ek olarak obezite anlamlı eklem ağrıları ve bozulmuş fiziksel fonksiyonlarla da ilişkili. Bu bozukluklar yürüme, eğilme ve ağır şeyleri taşıma gibi alanlarda görülüyor. Elbette hastaların bariatrik cerrahiyi seçmelerinin en önemli sebepleri kilo vermek, Tip 2 diyabet, yüksek tansiyon ve depresyon gibi hastalıkların ağırlığını veya riskini azaltmak. Ancak uzun vadede fiziksel fonksiyonlardaki iyileşmeler tam olarak aydınlatılmamıştır.

Obezite cerrahisini takiben ağrı ve fiziksel fonksiyonlardaki iyileşmeleri gösteren kanıtlar giderek artmasına karşın, bu iyileşmenin süre ve miktarı tam olarak tanımlanmamıştır. Bu konudaki bir çok çalışma ise ya katılımcı sayısının düşüklüğü, ya da sürenin bir yıl ve daha azı ile sınırlı olması nedeniyle yetersizdi.

Dr Wendy King tarafından yürütülen yeni çalışmada ise, 2400’den fazla hastada obezite cerrahisini takiben ağrı ve fiziksel fonksiyonlardaki düzelmeler incelendi. Katılımcıların ortalama yaşı 74, ortalama BMI değerleri ise 46 idi.

Obezite Cerrahisi Ağrılarda % 70 Azalma Yaratıyor

3 yıllık takip süresinde çalışmaya katılanların % 50-70’i bedenlerinde hissettikleri ağrılarda azalma ve fiziksel fonksiyonlarda artış bildirdiler. Ciddi diz ve kalça ağrıları olan hastaların dörtte üçü ise erken dönemde eklem iltihabı belirtilerinde azalma bildirdiler. Genel olarak araştırmacılar ağrı ve fiziksel faaliyetlerde düzelme bildirenlerin yüzdesinin yüzdesinin bir yıldan üç yıla doğru giderek arttığını da saptadılar.

Obezite cerrahisi eskiden obez olan hastalar üzerinde çeşitli pozitif etkilere sahiptir. Daha önceki araştırmalar obezite cerrahisinin yaşam süresini uzatmak, şekerli gıdalara ihtiyacı azaltmak, obeziteyle ilişkili bir çok yandaş hastalığı düzeltmek gibi olumlu etkileri olduğunu bildirmiştir. Bazı diğer çalışmalar ise intihar riskinde artış yaratabildiğine ve kemik erimesine yol açabileceğini ileri sürmektedir.

Obezite cerrahisiyle her hastanın ulaşacağı sonuçlar standart olmasa da, ameliyat öncesi bazı faktörler ve ameliyat sonrası değişiklikler ağrı ve fiziksel fonksiyonlardaki düzelme ile doğrudan ilişkili.

Kaynak: King W, Chen J, Belle S, et al. Change in Pain and Physical Function Following Bariatric Surgery for Severe Obesity. JAMA. 2016.

Dr. Murat Üstün, İstanbul Bariatric Center'ın (IBC) kurucusu ve Türkiye'nin en yetkin obezite cerrahisi uzmanlarındandır. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesinden mezun olduktan sonra Ankara Eğitim Araştırma Hastanesi'nde uzmanlığını yapmış, 100'ün üzerinde obezite cerrahisi ile ilgili ulusal ve uluslararası kongrede yer almıştır. Murat Üstün ve İstanbul Bariatric Center ekibi, gastrik bypass, tüp mide ameliyatı, mide balonu ve duodenal switch ile biliopankreatik derivasyon dahil olmak üzere çeşitli tıbbi prosedürler uygulamaktadır. Farklı şekilde gerçekleştirilen bu işlemlerin tümü, vücudun besin emilimini azaltmaksızın, midenin aldığı gıdaları sınırlayarak hastanın kilo vermesine yardımcı olur. Ameliyatlar Joint Commission International (JCI) onaylı bir hastanede gerçekleştirilir. Murat Üstün, tüm kadrosu ile birlikte ana hedef olan hastanın sağlığına ve güvenliğine büyük önem vermekte ve bunun, mükemmellik denkleminin bir parçası olduğuna inanmaktadır.