Lenfödem ve Lipödem Nedir, Nasıl Tanınır, Nasıl Tedavi Edilir?

Yayın Tarihi: 25/09/2017

Lenfödem Nedir?

Lenfödem etkilenen organ veya vücut bölgesinde anormal miktarda lenf sıvısı birikimidir. Lenf sıvısı bağışıklıkla ilgili görevi olan bir sıvıdır ve lenfatik sistem tarafından kol ve bacaklardan, diğer tüm organlardan toplanarak kan dolaşımına katılmak üzere yukarı doğru iletilir. Lenf bezleri lenfatik sistemin ana toplanma merkezleridir. Lenfödem lenfatik sistemde sıvı akışını engelleyen herhangi bir durumda ortaya çıkabilir. Lenfödemin birincil ve ikincil olmak üzere iki tipi vardır.

Lenfödem ve Lipödem Nedir, Nasıl Tanınır, Nasıl Tedavi Edilir? 2

Primer, yani birincil lenfödem sıklıkla doğumdan itibaren vardır ve lenfatik sistemin gelişiminin bozuk olması veya çalışmamasından kaynaklanır. Sekonder lenfödem ise yaralanma, travma veya cerrahi gibi nedenlerle lenfatik sistemin zarar görmesine bağlıdır. Sıklıkla kanser nedeniyle yapılan ameliyatlarda lenf bezlerinin çıkarılmasından sonra gelişir.

Karın veya bacaklardaki sekonder lenfödem morbid obez bireylerde aşırı kilonun lenfatik sistem üzerindeki baskısına bağlı olarak gelişebilir.

Lenfödem Nasıl Tedavi Edilir?

Lenfödem ve Lipödem Nedir, Nasıl Tanınır, Nasıl Tedavi Edilir? 3Lenfödem tedavisi güzellik merkezlerinde yetkisiz estetisyenlerce değil, uzman terapistlerce yapılmalıdır. Tedavi seçenekleri manuel lenfatik drenaj ve kompresyondur. Manuel Lenfatik Drenaj etkilenmiş alanlardaki lenfatik sıvının hareketini uyarmak için uygulanan özel bir masaj tekniğidir.

Genellikle bu tedavinin ardından kompresyon çorapları uygulanır. Kompresyon için özel cihaz sistemleri de mevcuttur. Hastaya özel olarak gündüz veya gece kompresyon seçenekleri belirlenebilir. Yürüyüş, bisiklet ve yüzme gibi belirli egzersizler de lenfatik sıvı akımına destek olabilir. Egzersiz programına başlamadan önce hastalar mutlaka hekimlerine danışmalıdır.

Obezite Cerrahisi Lenfödemi Nasıl Etkiler?

Lenfödemi olan ve obezite cerrahisi düşünen hastalar bu konuyu obezite cerrahlarıyla tartışmalı ve gerçekçi hedefler koymalıdır. Kilo kaybı lenfödem tedavisine katkıda bulunabilir, fakat sıklıkla yaşam boyu kompresyon tedavisi gereksinimi de devam edecektir. Yani lenfödem obezite cerrahisine engel değildir, ancak obezite cerrahisiyle lenfödemin tamamen düzelmesi de beklenmemelidir.

Plastik ve Rekonstrüktif Cerrahiden Sonra Sekonder Lenfödem Riski Nedir?
Kilo kaybını takiben gerekebilecek karın, kol, bacak germe gibi operasyonlardan sonra kesiler kasık ve koltuk altında lenf bezi alanlarına da uzandığından, sekonder, yani ikincil lenfödem gelişmesi riski vardır. O nedenle estetik cerrahınızla tüm bu riskleri tartışmalısınız.

Lipödem Nedir?

Lipödem kadınların % 11’ini etkileyen bir sağlık problemidir. Lipödem 10 kadından birini etkiliyor da diyebiliriz.

Lenfödem lenf sıvısının aşırı birikmesi iken, lipödem bacaklarda, kalçalarda ve bazen kollarda anormal bölgesel yağ birikimidir. Lipödem doğumsal bir durumdur ve evreleri vardır. İleri aşamalarında lenfödem de eşlik eder. Lipödemden etkilenen alanlar ağrı ve travmalara aşırı hassas olabilir.

Lipödem Nasıl Tedavi Edilir?

Lenfödeme benzer şekilde manuel drenaj ve kompresyon önerilen tedavidir. Lipödem tedavisi de bu konuda uzmanlaşmış terapistlerce yapılmalıdır. Lipödemde artmış ağrı algısı nedeniyle kompresyonun bazı tipleri tolere edilemeyebilir. Lipödem dokusu kalori kısıtlayarak veya aşırı egzersizle azaltılamaz. Bu lipödemden muzdarip hastalar için umut kırıcı olabilir. Bununla birlikte, gerek sağlığa katkıları, gerekse mobiliteye katkıları nedeniyle sağlıklı bir diyet ve fiziksel aktivite bu tabloda da hala önemlidir.

Obezite Cerrahisi Lipödemi Nasıl Etkiler?

Obezite cerrahisi lipödemli morbid obez hastalarda aşırı kilonun kaybedilmesine yardımcı olabilir, ancak anlamlı kayıp sadece etkilenmemiş bölgelerde gerçekleşebilir. Bu nedenle hastalar obezite cerrahisinin risk ve kazanımlarını cerrahları ile tartışmalı ve beklentilerini gerçekçi düzeyde tutmalıdır.

Lipödem ve Lenfödemin Farkları Nelerdir?

Lipödem simetriktir, lenfödem tek taraflı olabilir. Lipödemde ayaklar etkilenmez, lenfödemde etkilenir. Lipödemde bastırmakla çukurluk oluşmaz, lenfödemde oluşur. İkinci ayak parmağı hafifçe kaldırıldığında görülen kalınlaşmış deri katlantısı (Stemmer işareti) lenfödemde görülür, lipödemde yoktur. Lipödemde doku lastik kıvamındadır, lenfödemde serttir. Lipödem dokunmakla ağrılıdır, lenfödemde genelde ağrı yoktur. Lenfödem kolayca zedelenir, lenfödemde deri normaldir. Lipödemde hormonal bozukluklar sıktır, lenfödemde hormonal bozukluk yoktur.