Diyabet Hastası Olabilirsiniz, İşte Belirtileri!

Yayın Tarihi: 16/09/2016

ABD’de yapılan bir çalışma, şeker hastalığının ön aşaması olan prediyabetli 8 kişiden sadece birinin hastalığının farkında olduğunu gösterdi. Farkındalık olmayınca, normalde daha az kalorili gıdalar tüketerek ve egzersiz yaparak kan şekerlerinin daha fazla yükselmesini önleyebilecek bu kişiler, şeker hastası olmaya doğru ilerliyorlar.

Dünyada dokuz yetişkinden biri şeker hastası. Dünya Sağlık Örgütü’ne göre hastalık 2030 yılında en önemli 7. Ölüm nedeni haline gelecek. Şeker hastalarının büyük bölümü Tip 2 diyabetli. Bu diyabet türü genellikle erişkinlerde görülüyor, vücudun yeterli insülin üretememesi veya insüline karşı direnç oluşması sonucu kan şekerinin enerjiye dönüşüm süreçleri aksıyor.

Kan şekerinin geçmiş aylarda nasıl seyrettiği, kırmızı kan hücrelerindeki hemoglobin molekülünün ne kadar şeker taşıdığını gösteren HbA1c denilen basit bir kan tahlili ile anlaşılabiliyor. Bu değerin 5.7-6.4 arasında olması yüksek kabul edilirken, 6.5’un üzerinde olması, şeker hastalığına karşı alarm işareti sayılıyor.

ABD’de erişkinlerin üçte birinin kan şekeri yüksek. Bunların da her yıl % 11’i diyabet hastasına dönüşüyor. HbA1c seviyelerinin yüksek olduğu saptanan 2694 erişkinden sadece 288’inin durumdan haberdar olduğu belirlenmiş. Peki, tahlil yaptırmasak bile kan şekerimizin yüksek olduğunu anlamanın bir yolu var mı?

Kan Şekerinizin Çok Yüksek Olduğunu Gösteren 14 Belirti

Diyabetik hastalarda bazı faktörler kan şekerinin aşırı yükselmesine yol açabilir. Kan şekeri düşüklüğü epizodunun (hipoglisemi) tedavisinde fazla şeker yüklenmesi, diyabet ilaçlarının atlanması ya da yanlış dozda alınması, egzersizin ihmal edilmesi, stress, grip algınlığı gibi herhangi bir hastalık, dehidrasyon yani susuz kalınması, aşırı yeme, öğünler arasında atıştırma, steroid gibi çeşitli ilaçlar.

Kan şekerinizin yüksek seyrettiğini aşağıdaki belirtilerle anlayabilirsiniz:

1-Sık idrara çıkma, gece idrara çıkma

2-Bulanık görme

3-Konsantre olma güçlüğü

4-Ağız kuruluğu

5-Erkeklerde ereksiyon problemleri

6-Tekrarlayan enfeksiyonlar

7-Mide problemleri

8-Sürekli veya aşırı halsizlik, yorgunluk

9-Artmış susuzluk hissi, aşırı su içme

10-Kuru cilt ve cilt kaşıntısı

11-Sürekli açlık hissi

12-Karın çevresinde yoğunlaşan yağ birikimi, kilo alımı

13-Uyuşukluk gibi sinirsel problemler

Glisemik İndekse Dikkat Ederek Kan Şekeri Düzeyini Düşürme

Gıdalar glisemik indeksleri açısından 0’dan 100’ e kadar derecelendirilebilir. Yüksek GI olan gıdalar düşük olanlardan çok daha hızlı işlenir, dolayısıyla düşük GI’li gıdaların tüketilmesi insülin seviyelerini azaltır ve kilo kaybına yardımcı olurlar. GI değerleri 0-54 arası olan gıdaları her gün tüketebilirsiniz.

Düşük GI gıdaların GI değerleri şöyledir:

-1 yumurta: 0

-1 küçük kase humus: 6

-1 küçük kase brokkoli: 10

-1 küçük kase ceviz: 15

-1 küçük kase kiraz: 22

-1 küçük kase kaju: 22

-1 küçük kase yoğurt: 23

-1 sosis: 28

-1 küçük kase fasulye: 34

-1 orta boy elma: 38

-1 küçük kase spagetti: 42

-1 küçük kase yeşil üzüm: 46

-1 büyük havuç: 47

-1 orta boy portakal: 48

-1 büyük muz: 52

-1 küçük kase bezelye: 54

Orta Glisemik indeksli gıdalar düşük miktarlarda tüketilmelidir. GI değerleri ise:

-1 küçük kase kahverengi pirinç: 55

-1 çorba kaşığı bal: 55

-1 küçük kase yulaf: 58

-1 küçük kase pirinç: 64

-1 küçük kase peynirli makarna: 64

Yüksek GI Gıdaların düzenli olarak tüketilmesi ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir. O nedenle bu gıdalardan uzak durulmalıdır.

-1 dilim beyaz ekmek: 70

-2 küçük kase patlamış mısır: 72